Jak robić zakupy i przygotowywać posiłki nie tylko w czasie pandemii koronawirusa?

Odkąd w zeszłą środę ogłoszone zostało zamknięcie szkół i przedszkoli z powodu pandemii koronawirusa, to większość ludzi popadała w amok robienia zakupów. Ludzie ruszyli szturmem na zakupy i zrobili gigantyczne zapasy jedzenia. Błyskawicznie wykupione zostały makarony, kasze, ryż i mięso. I papier toaletowy. Puste półki pojawiły się na setkach zdjęć w mediach społecznościowych. My też uzupełniliśmy zapasy ale na dwa rzuty. Część niezbędnych rzeczy kupiliśmy jak tylko sytuacja we Włoszech zaczęła być nieciekawa (tak profilaktycznie), a resztę, czyli takie bardziej bieżące produkty dokupiliśmy po tym ogólnopolskim zrywie zakupowym.

Jak robić zapasy żywności? Co warto mieć do jedzenia w domu?

Czy w ogóle warto jest robić zapasy żywności? Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź- tak. Warto mieć zapasy ponieważ wtedy łatwej jest gotować i zawsze coś się znajdzie do zrobienia na obiad- nawet jeśli miałby być to tylko makaron z sosem pomidorowym zrobionym z pomidorów z puszki. Ponadto warto mieć zapas na wypadek wszelkich nieprzewidzianych sytuacji, takich jak choroba czy złamana noga, gdzie wiadomo, że nie dokuśtykasz do sklepu. No i na wypadek takich sytuacji jak ta obecna, spowodowana koronawirusem.

Babcie miały rację!

Zanim opowiem o tym jakie produkty warto mieć do jedzenia w domu i jak robić zapasy i zakupy to chciałabym powiedzieć, że nasze babcie miały rację, że należy zadbać o porządne zapasy żywności . Tak też robi cała moja rodzina i w związku z tym my generalnie jesteśmy dosyć dobrze zaopatrzeni w bardzo dużą ilość produktów.

Dwa główne źródła zapasów:

Po pierwsze, w sezonie letnim robimy dużo przetworów z produktów, które urosną na naszej działce, zatem w naszej piwnicy mamy schomikowane:

  • dżemy,
  • soki,
  • przeciery pomidorowe,
  • gotowe sosy warzywne do makaronów
  • mnóstwo kiszonych i marynowanych warzyw
  • syropy na kaszel- z mlecza, sosny
  • suszone zioła i przyprawy- to nadmiar tego co urosło nam na działce, które zerwane w sezonie służą nam przez całą zimę, zarówno do jedzenia jak i wsparcie przy infekcjach

Po drugie- od czasu do czasu robimy online duże zakupy spożywcze suchych produktów, takich jak płatki, kasze, makarony, czyli tego co zostało masowo wykupione w ostatnich dniach. Kupujemy też suszone owoce, orzechy, nasiona itp. Robimy to z prostego powodu- zakupy online często wychodzą nas taniej, są szybsze, bo nie musisz jechać do sklepu, wędrować w poszukiwaniu potrzebnych produktów, stać w kolejce i na końcu wieźć to wszystko do domu. Robiąc zakupy przez internet oszczędza się masę czasu, a co lepsze- można je zrobić o dowolnej porze dnia i nocy. A poza tym są to rzeczy dosyć ciężkie i zwyczajnie nie chce nam się ich tachać ze sklepu.

Natomiast na bieżąco dokupujemy mięso, chleb, kiszoną kapustę oraz świeże warzywa i owoce. Można więc powiedzieć, że w razie czego będziemy mieli co jeść.

Jak planować zakupy spożywcze?

Nasz plan zakupów, nie tylko na czas ewentualnej kwarantanny, jest zawsze taki sam i składa się z kilku podstawowych kroków.

  1. Sprawdź co masz w szafkach
    To podstawa. Sprawdź co już masz, a co musisz dokupić. My mamy małe mieszkanie i malutką kuchnię, więc każdy centymetr w szafkach i szufladach jest na wagę złota. Planowanie zakupów i uzupełnianie półek na podstawie rzeczywistych braków najlepiej się u nas sprawdza. Kiedyś, gdy nasze zakupy robione były spontanicznie, zdarzały się sytuacje, że mieliśmy aż 2 opakowania mąki kokosowej używanej od wielkiego dzwonu. Ewentualnie w szafkach mieliśmy dziwne składniki np. dżem z kaktusa, sosy, kupione pod wpływem chwili, których nikt nie chciał jeść lub nie za bardzo było wiadomo co z nim zrobić. Teraz też zdarza nam się kupić jakieś wynalazki, ale takie z którymi mniej więcej wiadomo co zrobić.
  2. Zrób plan posiłków na najbliższe 2 tygodnie
    Plan nie musi być idealny. Po prostu zastanów się co najczęściej jecie, jakie potrawy Wam się sprawdzają i na tej podstawie oszacuj ile poszczególnych produktów potrzebujecie. Jeśli zazwyczaj jecie drób i wieprzowinę, to warto uzupełnić zapasy właśnie o te produkty, bo wiadomo, że Wam zejdą. Jeśli natomiast masz chęć i możliwość eksperymentowania z królikiem to kup od razu wszystkie składniki, które do tego królika będą Ci niezbędne.
  3. Zrób listę produktów, które musisz dokupić.
    Nasza lista składa się z następujących elementów:
    – świeże warzywa i owoce, z uwzględnieniem produktów o krótkim jak i długim terminie ważności
    – produkty sypkie z długim terminem ważności
    – chleb, jajka, mięso, ryby, świeży nabiał
  4. Na zakupach trzymaj się listy.
    To ważne, inaczej zakupiony teraz makaron będziesz jeść do końca roku.

Jakie produkty warto kupić?

Produkty sypkie z długim terminem ważności

Produkty sypkie z długim terminem ważności to produkty, które zawsze warto jest mieć w szafce. Poniżej przedstawiam listę, którą możecie dopasować do swoich potrzeb i wybrać z podanych wariantów swoje ulubione.

  • kasza- jaglana, gryczana, jęczmienna, pęczak, quinoa
  • ryż – jaśminowy, naturalny, czerwony, dziki
  • makaron, u nas pełnoziarnisty pszenny, ryżowy, żytni
  • płatki owsiane
  • soczewica- czerwona, zielona
  • ciecierzyca
  • drożdże w proszku
  • proszek do pieczenia
  • mąka, różne rodzaje
  • orzechy- nerkowce, migdały, włoskie, laskowe
  • zioła i przyprawy
  • suszone owoce

Inne produkty o długim terminie przydatności, które warto mieć:

  • passata i pomidory w puszce/ słoiku
  • miód
  • oliwa i inne oleje
  • smalec gęsi
  • ocet jabłkowy
  • konfitury- jeśli nie robisz własnych. Jedyna konfitura, która dokupuję to dżem z gorzkiej pomarańczy, który uwielbiam i uważam, że jest boski
  • gorzka czekolada
  • kiszonki
  • musztarda
  • ketchup
  • koncentrat pomidorowy
  • mleko roślinne
  • suszone pomidory w zalewie
  • chrzan

Owoce i warzywa z długim terminem ważności

Owoce i warzywa z długim terminem ważności to takie, które zwyczajnie mogą sobie poleżeć i nic im nie będzie. Najlepiej jest je przechowywać w chłodzie w piwnicy, ale jeśli tak jak ja, mieszkacie w bloku to musicie kombinować.

Te warzywa i owoce warto kupić:

  • kapusta
  • dynia
  • bataty
  • ziemniaki
  • buraki
  • marchew
  • pietruszka
  • kalafior
  • brokuł
  • brukselka
  • por
  • kalarepa
  • imbir i kurkuma
  • cytrusy- cytryny i pomarańcze
  • mrożonki, wg uznania
  • cebula
  • czosnek

Owoce i warzywa z krótkim terminem ważności

Owoce i warzywa z krótkim terminem ważności to takie, które szybko się psują i nie poleżą za długo:

  • sałata
  • rukola
  • roszponka
  • szczypior
  • świeże natki i zioła
  • jarmuż
  • borówki
  • mango
  • awokado
  • kiwi

Podczas cotygodniowych zakupów uzupełniamy też zapasy:

  • chleba- Chleb najczęściej kupujemy razowy, z ziarnami więc jest bardzo sycący i zazwyczaj wystarcza nam na cały tydzień.
  • jajek – te często kupujemy z zaprzyjaźnionego gospodarstwa,
  • mięsa i wędlin,
  • ryb, które kupujemy w rybnym, zazwyczaj kilka sztuk i część od razu mrozimy, żeby nie latać non stop do sklepu.

Produkty, których nie kupujemy:

  • wody- korzystamy z wody filtowanej lub po prostu przegotowanej
  • słodkich napojów
  • żywności przetworzonej, w tym gotowych dań, zup i sosów w proszku

Podsumowując, nasze zakupy są raczej spokojne. Większe zakupy robimy raz w tygodniu, a suche produkty zamawiamy online.

Jak planować i przygotowywać posiłki?

Kiedyś planowanie posiłków to było dla mnie prawdziwe utrapienie, ponieważ totalnie nie potrafiłam tego ogarnąć. Niby miałam plan, ale jak przychodziło do realizacji to okazywało się, że zrobienie dania wymagało ode mnie za dużo czasu więc w pośpiechu zapychałam się kanapkami. Ewentualnie robiłam czegoś za dużo i po dwóch dniach nikt tego nie chciał już jeść.

Przełomowe w planowaniu posiłków było dla mnie korzystanie z przepisów bazowych i mrożenie części porcji.

Takim daniem bazowym jest u mnie rosół, pieczone mięso czy cały garnek sosu pomidorowego.

Przepis bazowy nr 1- Rosół

Zacznę od rosołu. Zazwyczaj w niedzielę gotuję wieli gar rosołu. Część zjadamy od razu. Ponadto jedną porcję rosołu (bez warzyw) przelewam do pojemnika i zamrażam- dzięki temu na tygodniu szybko mogę zrobić inną zupę np. ogórkową, krupnik. Mam już opatentowane jaką ilość rosołu muszę zamrozić, żeby była porcja zupy dla 3 osób. Natomiast pozostałą część rosołu razem z warzywami blenduję, dodaję passatę pomidorową i zamieniam w zupę krem.

Co zrobić z mięsem z rosołu?

Zjeść, zrobić pastę do chleba albo nadzienie do knedli (tu przepis) czy pierogów (tu przepis).

Przepis bazowy nr 2- Sos pomidorowy

Kolejnym moim przepisem bazowym jest sos pomidorowy (tu przepis). Można go wykorzystać na wiele sposobów. Najbardziej oczywistym użyciem jest dodanie go do makaronu, ale możecie też użyć go do pulpetów, zapiekać w nim warzywa czy dodać do rosołu i zamienić go w pomidorową. Sosu robię więcej i pasteryzuję w mniejszych słoikach lub mrożę.

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na wykorzystanie domowego sosu pomidorowego:

Pizza margherita. Przepis na włoską pizzę na cienkim cieście
Pulpety z soczewicy i suszonych pomidorów
Bakłażan zapiekany z mozzarellą i sosem pomidorowym
Wegetariańskie pulpeciki z ciecierzycy i kaszy jaglanej, zapiekane w sosie pomidorowym
Orzechowe roladki z bakłażana w sosie pomidorowym
Zapiekanka makaronowa z bakłażanem i sosem pomidorowym
Na jesienne chłody: Ragout z królika

Przepis bazowy nr 3- Pieczone mięso

Ostatnim moim przepisem bazowym jest pieczone mięso. Może nie tylko stanowić danie główne, ale jest też świetna opcją na kanapki, jako dodatek do sałatki czy nadzienie do tortilli. Dlatego też zawsze przygotowuję trochę większą porcję, żeby później ułatwić sobie życie.

W trakcie pieczenia mięsa warto też od razu upiec warzywa. Ja zazwyczaj piekę buraki, marchewki, pietruszki, selera, a następnie wykorzystuję je do sałatek lub jako dodatek do obiadu.

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis był dla Was pomocny. Jeśli macie pytania, napiszcie je w komentarzu albo podzielcie się swoimi sprawdzonymi sposobami na organizację zakupów, planowanie i przygotowywanie posiłków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *