Jaki obiektyw do fotografii kulinarnej?

Spis treści:
Co to jest ogniskowa i jakie ma znaczenie w fotografii kulinarnej?

Obiektyw stałoogniskowy i zmiennoogniskowy. Jaki wybrać do fotografii kulinarnej?
Obiektyw stałoogniskowy w fotografii kulinarnej
Obiektyw zmiennoogniskowy w fotografii kulinarnej
Co to jest przysłona i jakie ma znaczenie w fotografii kulinarnej?
Obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe a przysłona
Jaki obiektyw do jakich zdjęć?
Jaki obiektyw jest najbardziej uniwersalny? Jaki obiektyw wybrać na początek?
TOP 3 najlepsze obiektywy do fotografii kulinarnej

Szukasz obiektywu do fotografii kulinarnej? Zastanawiasz się, który obiektyw będzie najlepszy na początek do robienia zdjęć jedzenia? Chcesz kupić obiektyw, ale jest tyle różnych opcji, że nie wiesz, na który się zdecydować?
Spokojnie, byłam w tym miejscu i chciałabym pokazać Ci obiektywy, które moim zdaniem najlepiej sprawdzają się w pracy fotografa kulinarnego. W tym wpisie chciałabym pokazać Ci moje 3 ulubione obiektywy, z których codziennie korzystam wykonując zdjęcia jedzenia.

Wybierając obiektyw do fotografii kulinarnej musisz zwrócić uwagę na parametry obiektywu, takie jak: Ogniskowa i przysłona.

Co to jest ogniskowa i jakie ma znaczenie w fotografii kulinarnej?

Ogniskowa w fotografii to najprościej mówiąc odległość pomiędzy obiektywem aparatu a matrycą, która wpływa na pole widzenia i perspektywę zdjęcia. Już tłumaczę na przykładach.

Jeśli użyjesz krótkiej ogniskowej np. 35mm, to pole widzenia będzie szersze, a obiekty na zdjęciu będą wydawać się mniejsze. Innymi słowy aparat więcej “widzi”, czyli więcej zmieścisz na zdjęciu. Jest to przydatne, gdy chcesz uwiecznić większą część sceny, np. gdy fotografujesz z góry cały stół zastawiony talerzami z potrawami. Chcesz pokazać ich jak najwięcej na jednym zdjęciu. Obiektywy z krótką ogniskową dobrze sprawdzają się przy zdjęciach typu flat lay, czyli z góry. Jeśli chcesz fotografować właśnie tego typu sceny to wybór obiektywu z krótką ogniskową będzie dla Ciebie świetnym rozwiązaniem.

Im dłuższa ogniskowa tym mniejszy kąt widzenia i  mniej elementów pokażesz na zdjęciu. Pole widzenia aparatu się zawęża, a obiekty na zdjęciu wydają się większe i bardziej zbliżone. W takiej sytuacji jesteś bliżej jedzenia i możesz skupić się na szczególe np. na fakturze dania, pokazać detale. Przykładem obiektywy z dłuższą ogniskową jest np. obiektyw 100mm. Takim obiektywem zrobisz zdjęcia detali, kawałek dania, ale trudno będzie Ci zmieścić więcej szczegółów na jednym zdjęciu.

Miej też na uwadze, że z takim obiektywem musisz się trochę odsunąć od dania.

Ogniskowa ma również wpływ na perspektywę zdjęcia. Przy krótkiej ogniskowej obiekty blisko obiektywu wydają się większe i bliżej, a te dalsze – mniejsze i dalej. Przy długiej ogniskowej, perspektywa się wyrównuje, a obiekty na różnych odległościach mogą wydawać się bardziej zrównane pod względem wielkości.

Wybór ogniskowej zależy od Twojego celu i efektu, jaki chcesz osiągnąć na zdjęciu. Próbowanie różnych ogniskowych pozwoli ci odkryć, jak wpływają one na Twoje zdjęcia kulinarne i jak możesz je wykorzystać, aby uzyskać pożądane efekty.

Obiektyw stałoogniskowy i zmiennoogniskowy. Jaki wybrać do fotografii kulinarnej?

Możemy wyróżnić dwa rodzaje obiektywów: stałoogniskowy i zmiennoogniskowe. Poznaj różnice między nimi, aby móc lepiej dopasować obiektyw do swoich potrzeb jako fotograf kulinarny..

Obiektyw stałoogniskowy w fotografii kulinarnej: 

Obiektyw stałoogniskowy, jak sama nazwa wskazuje, ma ustaloną ogniskową, co oznacza, że posiada jedną stałą długość ogniskowej. Na przykład obiektyw 35mm, 50mm lub 100mm. Obiektywy stałoogniskowe są znane z wysokiej jakości obrazu, ostrości, a także szerokiego otwarcia przysłony, co pozwala na kontrolę głębi ostrości. Dzięki nim możesz fantastycznie rozmyć tło, dzięki czemu danie, które fotografujesz jest na pierwszym planie, jest bohaterem zdjęcia.
W przypadku fotografowania z obiektywem stałoogniskowym, gdy chcesz być bliżej dania lub dalej to Ty musisz się przesunąć razem z całym aparatem i mieć przestrzeń w swoim studio na parę kroków w tył czy w przód. Niby banał, ale jak zaczynałam i fotografowałam w zaciszu mojej maleńkiej kuchni to czasami ciężko było mi się odsunąć z aparatem do tyłu bo praktycznie opierałam się już o szafki kuchenne. 



Obiektyw zmiennoogniskowy w fotografii kulinarnej: 

Obiektyw zmiennoogniskowy, znany również jako zoom, ma możliwość regulacji ogniskowej. Możesz dostosować długość ogniskowej, aby zmieniać pole widzenia-  czyli optycznie przybliżyć się lub oddalić od fotografowanej sceny. Przykładem obiektywu zmiennoogniskowego jest obiektyw 24-70 mm.
Obiektywy zmiennoogniskowe są bardziej wszechstronne, ponieważ pozwalają na uchwycenie szerokich kadrów (przy niskiej ogniskowej) i oddalonych obiektów (przy wysokiej ogniskowej) bez konieczności zmiany obiektywu. Są przydatne w sytuacjach, gdy nie masz możliwości fizycznego zbliżenia się do dania lub gdy chcesz uwiecznić różne perspektywy na jednym obiekcie, na przykład fotografując szersze ujęcie kuchni restauracyjnej lub szczegółowe zbliżenie na dekorację potrawy.

W przypadku fotografowania z obiektywem zmiennoogniskowym nie musisz się poruszać, wystarczy, że “pokręcisz” obiektywem, aby zmienić ogniskową i tym samym przybliżyć się lub oddalić od fotografowanego dania.

Co to jest przysłona i jakie ma znaczenie w fotografii kulinarnej?

Przysłona to najprościej mówiąc otwór w obiektywie, który kontroluje ilość światła wpadającego do aparatu i na matrycę. Jest to jeden z trzech czynników wpływających na ekspozycję zdjęcia, obok czasu naświetlania i czułości ISO.

Przysłona jest oznaczona liczbą f-stop, np. f/2.8, f/4, f/8, itd. Im mniejsza liczba f-stop, tym większe otwarcie przysłony, co oznacza, że więcej światła przechodzi przez obiektyw. Z kolei im większa liczba f-stop, tym mniejsze otwarcie przysłony i mniej światła.
Zobacz na poniższym przykładzie:

Dostosuj wartość przysłony do efektu, który chcesz uzyskać. Zobacz poniższe przykłady:

Mała wartość przysłony np. f/2.8, pozwala uzyskać małą głębię ostrości, czyli ostry jest bohater zdjęcia, natomiast tło mamy rozmyte. Pozwala to na wyróżnienie głównego tematu i stworzenie stylowego zdjęcia jedzenia.

Średnia wartość przysłony np.  f/5.6 – f/8. Te wartości przysłony oferują równowagę między głębią ostrości a zachowaniem ostrości w różnych częściach zdjęcia. Możesz zastosować je, gdy chcesz uwiecznić więcej detali w całej scenie, ale nadal zachować pewną separację między przedmiotem a tłem. Jest to popularny wybór w przypadku fotografowania naczyń z jedzeniem, gdzie chcesz, aby całe danie było ostre, ale jednocześnie zachować nieco rozmycia w tle.

Duża wartość przysłony ( np. f/11 – f/20): Te wartości przysłony zapewniają większą głębię ostrości, gdzie większa część sceny będzie ostre. Jest to przydatne, gdy chcesz uchwycić wszystkie detale w różnych częściach dania, a także uwiecznić całą scenerię, w tym tło i otoczenie. Może to być szczególnie przydatne przy fotografowaniu stołów zastawionych różnymi potrawami lub scen kuchni, gdzie chcesz uwiecznić całą kompozycję.



Obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe a przysłona

Obiektywy stałoogniskowe są często jaśniejsze od zmiennoogniskowych. Podczas gdy obiektywy stałoogniskowe zaczynają się od przysłony  f/1.4,  f/1.8, a czasami nawet  f/1.2, to obiektywy zmiennoogniskowe najczęściej zaczynają się od f/2.8. Oznacza to, że obiektywy stałoogniskowe są zazwyczaj jaśniejsze, co często jest pożądane w fotografii kulinarnej.

Moim zdaniem bardzo ważne jest, aby eksperymentować z różnymi wartościami przysłony i zobaczyć, jaki efekt osiągasz na zdjęciach, co Ci się najbardziej podoba i które zdjęcia są takie bardziej Twoje.

Przysłona wpływa na jasność zdjęcia, na czym nam zależy w fotografii kulinarnej. Nie oznacza to jednak, że jeśli marzą Ci się zdjęcia w stylu dark mood to musisz wybrać obiektyw, który oferuje tylko dużą wartość przysłony. O nie! Wbrew pozorom taka fotografia też wymaga dużej ilości światła, ale umiejętnie kontrolowanego.

Najlepszy obiektyw do fotografii kulinarnej?

Powiedzmy to sobie szczerze: obiektywy fotograficzne są drogie, ale są najlepszą inwestycją, jaką możesz zrobić w fotografii nie tylko kulinarnej. Możesz wymieniać korpusy aparatu, ale raz zakupione obiektywy dobrej jakości będą towarzyszyły Ci przez całą Twoją karierę fotograficzną. W związku z tym moją rada dla Ciebie jest: Inwestuj w obiektyw dobrej jakości zamiast oszczędzać pieniądze na tańszych obiektywach.

Zanim kupisz obiektyw zastanów się jakie zdjęcia chciałabyś robić, co Ci się najbardziej podoba.


Przed zakupem obiektywu do fotografii kulinarnej odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • jakie zdjęcia najbardziej Ci się podobają?
  • jakie tematy najbardziej lubisz fotografować?
  • czy chcesz tworzyć rozbudowane sceny czy raczej minimalistyczne?
  • czy lubisz detale i zbliżenia?
  • czy bardziej kręcą Cię ujęcia tekstur czy scen z życia (np. zdjęcie podczas lepienia pierogów, stołu zastawionego jedzeniem)
  • czy do dyspozycji masz blat kuchenny, kawałek podłogi przy oknie, małe studio czy większą przestrzeń? ile tak naprawde masz miejsca na rozłożenie fotografowanych produktów, statywu (jeśli korzystasz) i na Ciebie?
  • jaki masz budżet?
  • czy jest to Twój pierwszy obiektyw czy szukasz kolejnego obiektywu, aby urozmaicić swoje fotografie?

Odpowiedź na te pytania powinna już nakierować Cię na to jakiego obiektywu szukać. Świetną opcją jest moim zdaniem możliwość pożyczenia obiektywu od znajomego, umówienia się z nim na wspólną sesję i przetestowanie sprzętu lub skorzystanie z wypożyczalni sprzętu, co jest dobrą opcją w przypadku droższych obiektywów. Niestety tutaj kaucja też jest wysoka. Nie mniej jednak jak planujesz większy wydatek to moim zdaniem fajnie jest móc przetestować sprzęt przed zakupem. Dzięki temu będziesz mogła go przetestować i sprawdzić, czy podobają Ci się obrazy, kolory, jakość i ostrość.

Jaki obiektyw do jakich zdjęć?

Wybór obiektywu ma bardzo duży wpływ na fotografię kulinarną. Od omówionych powyżej parametrów zależy efekt końcowy, jaki chcemy uzyskać na zdjęciu.

Obiektyw stałoogniskowy kontra obiektyw zmiennoogniskowy to kwestia indywidualnych preferencji. Pamiętaj, że obiektywy stałoogniskowe dadzą Ci lepszą jakość obrazów, ponieważ potrafią lepiej oddać kolory, a obrazy będą również bardziej ostre.

Z drugiej strony obiektywy zmiennoogniskowe dają Ci elastyczność przy zoomowaniu. Będzie to przydatne w różnych sytuacjach, na przykład przy fotografowaniu w restauracjach lub w małych przestrzeniach.

Jeśli zależy Ci na ukazaniu tekstur, wzorów, struktur potraw to postaw na obiektyw z długą ogniskową i w miarę jasnym światłem.

Jeżeli podobają Ci się zdjęcia typu flat lay to wybierz obiektyw z krótką ogniskową.

Jeśli zależy Ci na tym aby móc robić zarówno zdjęcia z bliższej jak i dalszej perspektywy postaw na zoom. Ja polecam 24-70mm, sprawdza mi się w większości sytuacji i jest moim zdaniem bardzo wygodny.

Jaki obiektyw jest najbardziej uniwersalny? czyli Jaki obiektyw wybrać na początek?

Jeśli zapytasz fotografów kulinarnych o najbardziej uniwersalny obiektyw, najlepszy na początek, to najczęściej w odpowiedzi pojawi się obiektyw 50mm f.1.8. Dlaczego? Bo jest to jasny obiektyw, który świetnie sprawdza się w fotografii kulinarnej. Pozwala pięknie rozmyć tło i wyeksponować bohatera zdjęcia. Jest dosyć tani, bo ceny kształtują się w granicach 550-650zł

Obiektyw 50mm f 1.8 jest idealny dla wszystkich osób, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fotografowaniem jedzenia. Po zakupie tego obiektywu byłam pod ogromnym wrażeniem jakości zdjęć, które udało mi się zrobić. Moje zdjęcia zaczęły w końcu wyglądać dobrze. Obiektyw kitowy, czyli ten, który standardowo dołączany jest do aparatów z obiektywem 18-55mm nie był w stanie dać mi tak pięknego efektu rozmytego tła, a zdjęcia wychodziły ciemne. I w żadnej mierze nie przypominały zdjęć, którymi się inspirowałam w sieci.

Obiektyw 50mm f 1.8 jest bardzo lekki i mały, idealny na początek. Ponadto, jako obiektyw stałoogniskowy, tworzy piękne, ostre obrazy o niesamowitych kolorach.

Moim drugim wyborem byłby zoom 24-70mm f 2.8mm

TOP 3 najlepsze obiektywy do fotografii kulinarnej

Obiektyw 100 mm pozwoli Ci zrobić zbliżenia na tekstury i pokazać detale. Jeśli jednak masz wystarczająco dużo miejsca i możesz się odsunąć to z powodzeniem sfotografujesz też większą scenę.

Obiektyw 50 mm f/1.8- tak jak pisałam powyżej: świetny, jasny obiektyw do fotografii kulinarnej. To jak on “patrzy” przypomina trochę naszą ludzką perspektywę, możesz więc sobie łatwo wyobrazić

Obiektyw 24-70 mm f/2.8 L. Moim zdaniem jest to świetny zoom, który jest niezwykle wszechstronny. Pozwala zarówno na zrobienie zbliżeń, jak i szerszych kadrów. Wygodny gdy masz mało miejsca do fotografowania i nie masz możliwości zakupu kilku stałoogniskowych obiektywów. 

Interesuje Cię fotografia kulinarna, więcej podobnych wpisów znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.